W celu wsparcia realizacji ramowej dyrektywy wodnej, Komisja Europejska zaproponowała utworzenie grupy roboczej projektów dotyczących zintegrowanego modelowania zlewni (CATCHMOD). Współpraca w ramach tej grupy ma prowadzić do opracowania wspólnych, spójnych narzędzi modelowania zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi na poziomie zlewni rzek, w tym także zlewni cząstkowych, oraz związków ze strefą wybrzeża. Wynikiem tej współpracy ma być szereg „europejskich modeli wzorcowych” dla poszczególnych rodzajów zapotrzebowań związanych ze zintegrowanym zarządzaniem zasobami wodnymi na skalę europejską.

Wymaga to ścisłego współdziałania i osiągnięcia efektu synergii pomiędzy różnymi bieżącymi projektami finansowanymi przez Komisję w ramach dziedziny Zarządzanie zrównoważone i jakość zasobów wodnych, które odnoszą się do podobnych, porównywalnych i komplementarnych zagadnień i problemów badawczych. Projekt TRANSCAT jest częścią grupy CATCHMOD. Innymi projektami w grupie są:

Zasadniczym celem działania grupy jest usprawnienie współpracy i synergii w pracy powyższych projektów (a także TRANSCATu), unikanie powtórzeń, oraz koordynacja, w tym także w rozpowszechnianiu wyników badań. Drugorzędnym celem jest wspomaganie polityk unijnych w dziedzinie strategii zorientowanych na wdrożenie ramowej dyrektywy wodnej w zakresie planów zarządzania zlewniami. Działania związane z funkcjonowaniem grupy są przedstawione poniżej:

1.        Komitet sterujący, złożony z pięciu koordynatorów projektów, którego zadaniem jest kierowanie i nadzorowanie realizacji wspólnych zadań. Wybierany przewodniczący Komitetu zmienia się co roku. Przedstawiciele Komisji Europejskiej są zapraszani na posiedzenia Komitetu. Komitet jest zobowiązany do dostarczania Komisji Europejskiej co 12 miesięcy raportu o postępach w realizacji wspólnych zadań.

2.        Strona internetowa wspomagająca działania grupy. Zawierać ma ona informacje o poszczególnych projektach i dostarczać aktualnych danych na temat postępu prac, rozpowszechnianiu wyników, itp.

3.        W przypadkach bardziej oczywistych podobieństw zadań z poszczególnych projektów zostaną zbadane możliwości ściślejszej współpracy. Odnosi się to zwłaszcza do prac odnoszących się do różnych dziedzin modelowania (np. rozproszone zanieczyszczenia, ekologia, zagadnienia społeczno-gospodarcze, itp.), narzędzi programistycznych do łączenia modeli, testowania koncepcji, projektowania baz danych i harmonizowania terminologii, oceny działania modeli, wspólnych obiektów do testowania modeli i narzędzi.

4.        Każdy z współdziałających projektów wystosuje otwarte zaproszenie do członków innych konsorcjów do uczestniczenia w ich spotkaniach projektowych i będą się w miarę możliwości starały zorganizować spotkania w celu przedyskutowania wspólnych i uzupełniających się zagadnień.

5.        W miarę możliwości współdziałające projekty będą starały się ustalić i wykorzystać sposobności do wspólnego upowszechniania wyników (np. wspólne publikacje). Zasady realizacji wspólnych zadań grupy są ustalane przez Komitet Sterujący z uwzględnieniem uwag ze strony Komisji Europejskiej.