PROBLEMY DO ROZWIĄZANIA
Regiony przygraniczne należą często w Europie do tzw. „obszarów problemowych”
poszczególnych krajów, nie tylko zresztą z powodów związanych z rozwojem
społecznym i kulturalnym, ale także z powodu niedostatecznych możliwości dawania
sobie rady z kwestiami środowiskowymi. Kwestie te są z natury rzeczy „transgraniczne”.
W szczególności, granice państw są rzadko identyczne z wododziałami. Obszary
zlewni rzek, należące do różnych krajów, są w swoich poszczególnych częściach
zarządzane na różne sposoby, zazwyczaj bez oglądania się na interesy, zaszłości
historyczne czy przepisy krajów sąsiadujących. To zróżnicowanie sposobów
zarządzania zlewniami transgranicznymi może prowadzić do katastrofalnych skutków,
a w przypadku powiększenia Unii Europejskiej i zmniejszenia znaczenia granic
państwowych te różnice mogą spowodować trudne do rozwiązania problemy, związane
ze stratą czasu i wydatków finansowych na niewłaściwe, a czasami i
antagonistyczne polityki zarządzania krajobrazem i zasobami wodnymi.
Granice nie muszą być postrzegane jako linie, poza które nie sięga
zainteresowanie ewentualnymi negatywnymi konsekwencjami własnych decyzji ze
strony władz lokalnych, regionalnych, czy centralnych. Konsekwencje te mogą
dotyczyć krajobrazu, gospodarki i ludności po drugiej stronie granicy (rolnictwa,
wód podziemnych, powierzchniowych oraz ścieków, a także gospodarki odpadami czy
interwencji w krajobraz).
CELE NAUKOWE I PRZYJĘTE PODEJŚCIE
Zasadniczym celem Projektu jest stworzenie funkcjonującego zintegrowanego
systemu wspomagania podejmowania decyzji (DSS) nakierowanego na optymalizację
zarządzania zasobami wodnymi na obszarach przygranicznych, zwłaszcza w
kontekście ramowej dyrektywy wodnej Unii Europejskiej.
Opracowanie proponowanego DSSu pozwoli na zintegrowane zarządzanie systemem
zasobów wodnych w obrębie transgranicznej zlewni rzeki. DSS ma pozwolić na
radzenie sobie ze skomplikowanymi zależnościami systemów wodnych oraz
niepewnością właściwą podejmowaniu decyzji w takich warunkach. DSS zostanie
zbudowany wokół modułów, mających za zadanie symulację szerokiego zakresu
różnych sytuacji klimatycznych, topograficznych, środowiskowych i
społeczno-ekonomicznych, jakie mogą istnieć w różnych zlewniach transgranicznych
Unii i innych krajów europejskich. Da to możliwość stosowania opracowanego
systemu nie tylko w Europie i jej regionach granicznych, ale i na całym świecie.
Problemy z zasobami wodnymi w obszarach granicznych istnieją przecież nie tylko
w Europie, ale również na innych kontynentach, a w Afryce czy Ameryce Łacińskiej
mogą osiągać wagę zagadnień strategicznych z punktu widzenia użytkowania przez
ludność. Naturalnie, opracowany zintegrowany DSS mógłby być wykorzystywany także
jako narzędzie zarządzania na granicach prowincji, województw, czy stanów
poszczególnych krajów. Opracowywany system DSS będzie koncentrował się na
zagadnieniach zanieczyszczenia, zagrożeń powodziowych oraz wykorzystania zasobów
wodnych.
Innym celem Projektu jest ustanowienie europejskiej platformy inicjującej i
promującej współpracę międzynarodową i wymianę informacji, pozwalającej na
lepsze poznanie transgranicznych zagadnień wodno-środowiskowych i związanych z
nimi kwestii społeczno-gospodarczych. Drogą do tego będzie powiązanie projektu
TRANSCAT z innymi przedsięwzięciami wspieranymi przez Unię w ramach 5 Programu
Ramowego, w perspektywie rozpoczynającego się 6 PR, oraz instytucjami Unijnymi,
włączonymi w proces wdrażania dyrektywy wodnej, ze szczególnym uwzględnieniem
problemów nowych krajów członkowskich Unii.
Projekt zawiera w sobie program badań zmierzających do unikania nadmiernych i
rozległych zanieczyszczeń warstw wodonośnych, do poprawy jakości wód podziemnych
i warstw wodonośnych, a także do zmniejszenia ryzyka powodziowego, pod hasłem
zintegrowanego zarządzania zasobami wodnymi. Zakłada się w Projekcie opracowanie
odpowiednich narzędzi i procedur, potrzebnych do sporządzenia niezbędnej
informacji lokalnej służącej do wybrania najbardziej obiecującego scenariusza
zarządzania transgranicznego i podejmowania odpowiadających mu decyzji. Przez
realizację takiego scenariusza w ramach lokalnej kontynuacji Projektu, z
zachowaniem pewnych z góry ustalonych priorytetów, możliwe będzie uruchomienie
efektów synergicznych i zatem optymalizacja wykorzystania funduszy. Jakkolwiek
poszczególne kraje ponoszą odpowiedzialność za zarządzanie i finansowanie
odpowiednich programów, zarysowana procedura, oparta na „filtrowaniu”
regionalnych strategii rozwoju może zapewnić przekształcenie polityk unijnych w
przedsięwzięcia regionalne w sposób bardziej wiarygodny i obserwowalny. Osiągane
wyniki w odniesieniu do strategii i polityk mogą być regularnie monitorowane,
zaś mierzalna informacja zwrotna może być wykorzystywana do optymalizacji
programów (np. w ramach bieżących programów i działalności, takich jak fundusze
strukturalne, INTERREGIII, LEADER+, SAPARD, ISPA, CBC-PHARE).
Celami drugorzędnymi projektu TRANSCAT są:
• Identyfikacja istniejących i potencjalnych konfliktów w ramach
transgranicznych systemów wodnych.
• Analiza istniejących prawnych i instytucjonalnych systemów odnoszących się
do zagadnień transgranicznych zasobów wodnych.
• Identyfikacja nowych koncepcji i propozycji odnoszących się do ewolucji i
trendów w ramach Unii Europejskiej.
Regiony pilotowe
Dokonano wyboru pięciu regionów pilotowych (obszarów odniesienia) z całej
Europy w celu uzyskania odpowiedniego kontrastu co do charakteru obszarów
transgranicznych. Analizy lokalne, prowadzone w poszczególnych regionach
pilotowych ułatwią opracowywanie odpowiednich narzędzi, dostarczą danych do
generowania modeli odniesienia, a także pozwolą na przygotowanie koncepcji
rozwoju lokalnego.
Wszystkie regiony pilotowe są transgraniczne w sensie granic krajów.
Reprezentują one pełny przegląd sytuacji w Europie na kierunku Północ-Południe,
poczynając od pierwszego regionu, położonego na granicy Norwegii i Rosji (rzeka
Pasvik), na samej Północy Europy. Region ten odczuwa poważne problemy
związane z zanieczyszczeniami spowodowanymi przez przemysł wydobywczy oraz
ścieki miejskie, a także nadmierne wypasanie zwierząt w chowie (renifery),
niszczące pokrywę roślinną i silnie wpływające na wrażliwy ekosystem, typowo dla
środowisk północnej Skandynawii. Następny region pilotowy jest usytuowany na
granicy Polski i Czech i jest zlewnią rzeki Białej Głuchołaskiej (Bela po
stronie czeskiej), z istotnym rozwojem gospodarczym zachodzącym w zróżnicowanym
spektrum sektorów, takich jak leśnictwo, rolnictwo, przemysł wydobywczy, a także
inne przemysły – przetwórcze, wieloma małymi zakładami, oraz poważnym
potencjałem turystycznym. Trzeci region położony na granicy Czech i Niemiec (zlewnia
gór Szumawskich), reprezentuje leśnictwo i rozwijającą się turystykę na
tle ogólnie słabej bazy gospodarczej. Czwarty region pilotowy usytuowany jest na
pograniczu Portugalii i Hiszpanii (rzeka Gwadiana) i jest reprezentatywny
dla warunków istniejących na obszarach Europy południowej o suchym klimacie.
Klimat, gleby i hydrogeologia mają szczególnie duże znaczenie dla zasobów
dostępnych w zlewni i są głównymi czynnikami wpływającymi na uzupełnianie
zasobów wód podziemnych, podczas, gdy zasadniczymi siłami napędowymi
antropogenicznymi są: urbanizacja, przemysł i produkcja rolnicza. Obszarowe
źródła zanieczyszczeń z rolnictwa oraz punktowe z zakładów przemysłowych, kopalń,
oczyszczalni ścieków, wysypisk śmieci itp., powodują, że dostępne zasoby w
zlewni się kurczą. Piąty region leży między Bułgarią i Grecją (zlewnia rzeki
Nestos). W regionie tym zarządzanie zlewnią wywiera znaczący wpływ na
środowisko, rolnictwo i chronione obszary przyrodnicze, w warunkach braku
zrównoważonej transgranicznej polityki względem zasobów wodnych.
Spodziewane efekty
Opracowany w ramach Projektu system wspomagania podejmowania decyzji (DSS)
przyczyni się do poprawy jakości i dostępności wody w (poszerzonej) Unii
Europejskiej przez zmniejszenie zagrożeń wynikających z ciągle ewoluującej
presji o charakterze gospodarczym, społecznym i kulturowym, jaka wywierana jest
na zasoby słodkiej wody. Będzie on cennym narzędziem wspomagającym wdrożenie
ramowej dyrektywy wodnej UE. Ma on pozwolić na prowadzenie zintegrowanego
międzynarodowego zarządzania całymi naturalnymi zlewniami, co oznaczać będzie
znaczne oszczędności finansowe, a także rozwiązanie problemów środowiskowych i
społeczno-ekonomicznych. System ten ma posiadać możliwość dawania sobie rady ze
złożonością układów zasobów wodnych oraz niepewnością podejmowania decyzji w tym
zakresie.
Poprzez skoncentrowanie się na problemach powstających w zlewniach
przekraczających granice, Projekt będzie miał także wkład w zwiększenie
politycznej i społecznej spójności Unii, ponieważ zastosowanie DSS wymagać
będzie współpracy zaangażowanych instytucji oraz szerszych społeczności po obu
stronach granic w celu rozwiązania wspólnych problemów w sposób możliwie
najlepszy dla wszystkich.
Pamiętajmy o tym, że regiony przygraniczne stanowią obszary szczególne,
problemowe, w prawie wszystkich krajach, a to ze względu na:
• oddalenie od źródeł informacji,
• gorszą sytuację społeczną i/lub gospodarczą,
• niskie zainteresowanie administracji gospodarczej,
• braki w infrastrukturze.
Powiązanie ze sobą krajów po dwóch stronach granicy przesuwa te regiony,
znajdujące się w gorszej sytuacji, ku centrum zainteresowania, co z kolei
wzmacnia ich pozycję. Woda ma znaczenie strategiczne ze względów gospodarczych,
środowiskowych i społecznych. Praca, prowadzona w Projekcie poświęcona jest
lepszemu wykorzystaniu Ziemi w ogóle, a jej wód – w szczególności. Wyniki tej
pracy muszą pozwolić na przewidywanie wpływu na zasoby wody (ich ilość i jakość),
jaki mogą wywierać różne scenariusze użytkowania krajobrazu w celu wyznaczenia
takich preferencji w zakresie planowania i bieżących decyzji, które są zgodne z
rozwojem zrównoważonym regionów transgranicznych.