Zadania Projektu realizowane są w
ramach poniższych dziewięciu „pakietów roboczych” (w nawiasach podano
akronimy partnerów odpowiedzialnych za poszczególne "pakiety robocze" [WP],
Þ
Partnerzy):
|
GEO |
|
|
FEEM |
|
|
VSB TUO |
|
|
RUB |
|
|
WP5 - PROJEKT ARCHITEKTURY SYSTEMU, SFORMUŁOWANIE MODELU DSS |
SRI PAS - IBS PAN |
|
UNIOVI |
|
|
ICG |
|
|
ISQ |
|
|
ISQ |
WP 1 – INFORMACJA I WSPÓŁPRACA
Pomyślany jako horyzontalny, wiążący inne „pakiety robocze”, WP1 trwać będzie przez cały czas Projektu, z silnymi powiązaniami i zależnościami względem WP3 i WP5. Celami tego pakietu są:
analiza istniejących ram prawnych i instytucjonalnych w odniesieniu do transgranicznych systemów wodnych,
analiza historycznej, politycznej i gospodarczej roli regionów transgranicznych; identyfikacja przyczyn powstających konfliktów i problemów, wymagających różnych form współpracy międzynarodowej,
identyfikacja istniejących i potencjalnych konfliktów w zakresie transgranicznych zasobów wodnych wszystkich kategorii,
identyfikacja nowych koncepcji, propozycji i strategii w kontekście ewolucji i trendów o charakterze ogólno-europejskim; identyfikacja czynników tworzenia polityk, wpływających na stanowiska poszczególnych krajów w odniesieniu do zlewni transgranicznych.
Dalszymi celami tego pakietu roboczego są:
znalezienie najważniejszych grup interesu i grup wpływu, oraz spowodowanie, by zostały one zaangażowane w Projekt i utworzyły Lokalny Komitet Sterujący (LKS),
dostarczanie informacji do wiadomości publicznej poprzez organizowanie odpowiednich imprez i spotkań, a także grup dyskusyjnych,
przygotowanie środków sprzyjających akceptacji i wspomaganiu prac lokalnych związanych z wdrożeniem testowym, prezentacją i dyskusją możliwych scenariuszy, oraz
opracowanie strategii realizacyjnych dla uzyskanych wskazań co do optymalnego zarządzania transgranicznymi zasobami wodnymi.
WP 2 – USTANOWIENIE PLATFORMY EUROPEJSKIEJ
Głównym celem tego pakietu roboczego jest wspieranie efektów synergicznych z
współpracy projektu TRANSCAT z innymi poprzednimi i bieżącymi projektami
międzynarodowymi. Dotyczy to zwłaszcza projektów z tej samej dziedziny (energia,
środowisko i rozwój zrównoważony), realizowanych w ramach 5 PR, szczególnie,
jeśli dotyczą one zarządzania zasobami wodnymi. Innym celem jest stworzenie
pomostu pracami w Projekcie, a bieżącymi działaniami UE oraz instytucji
krajowych w obrębie tej samej dziedziny, a zwłaszcza w odniesieniu do
wdrażania ramowej dyrektywy wodnej. Szczególny nacisk zostanie położony na
ustanowienie platformy wspierającej współpracę ogólnoeuropejską oraz na
stworzenie sieci współpracy, co ma pozwolić na lepszy wgląd w zagadnienia
związane z użytkowaniem zasobów wodnych. Naturalnie, głównym obiektem
zainteresowania będą kwestie zasobów transgranicznych. Podjęte zostaną także
wysiłki mające na celu zorientowanie prac Projektu w kierunku zgodnym z
zamierzeniami 6 PR.
1) Definicja zbioru odpowiednich wskaźników, w tym obejmujących określenie wymaganych parametrów jakościowych danych, takich jak stopień aktualności (częstotliwość wyznaczania), dokładność i kompletność.
2) Porównanie i ocena wybranych istniejących DSS z punktu widzenia zastosowania ich w regionach granicznych do zarządzania zasobami wodnymi (projekty EUWARENESS, SLIM, MERIT).
3) Sformułowanie sugestii co do istotnych aspektów systemu docelowego (w tym – główne funkcje, wiarygodność, typy użytkowników, skalowanie aplikacji, odpowiednie metody zbierania i przetwarzania danych, dziedziny zastosowań, sposoby aktualizacji danych, schemat rozpowszechniania lub dostępu).
Podstawą studiów regionalnych w poszczególnych krajach będzie baza danych wszystkich podmiotów, które mogą dostarczyć jakichś danych na temat zasobów wodnych i czynników wpływających na system przyrodniczy. Ponieważ baza danych jest najważniejszym elementem systemu komputerowego – DSS – pozyskiwanie danych musi być traktowane z najwyższym priorytetem. Na początek przewiduje się zebranie kilkuset pozycji danych, reprezentujących:
1) cechy geologiczne,
2) warunki hydrogeologiczne,
3) morfologię, oraz
4) wybrane metody badań, prowadzące do uzyskania danych.
Podczas gdy pierwsze trzy aspekty są stosunkowo łatwe do rozpoznania, metodyka badań może ukrywać wiele aspektów wpływających na jakość danych. Z jednej strony mamy do czynienia z wpływem różnych założonych metodyk pobierania danych, a z drugiej – jakość i dostępność danych są kontrolowane przez ich źródła (osoby prywatne, władze, firmy komercyjne). Podczas gdy w pierwszym przypadku jest to w znacznej mierze sprawa procedury analitycznej, również poddająca się analizie, w drugim znaczną rolę odgrywają kwestie finansowe. Jednakże w sumie koszty są najważniejszym czynnikiem w większości projektów o podobnym charakterze. W związku z tym konieczne jest również rozważenie relacji „informacja-koszty”. Tak więc dla efektywnego wykorzystania komputerowego DSSu dwa zagadnienia mają duże znaczenie:
zbieranie informacji (logistyka, administracja, nauka) w celu optymalizacji przepływu danych między ekspertami, władzami i użytkownikami, oraz
klasyfikacja różnych strategii i metodyk w celu uzyskania rankingu jakości danych.
W ścisłym związku z jakością danych pozostaje sprawa identyfikacji głównych wskaźników fizyko-chemicznych i najlepszych strategii ich analizy (laboratoryjnej oraz in situ). Powiązanie obu tych dziedzin powinno dać w wyniku wewnętrznie spójny system komputerowy, oparty na danych o wysokiej jakości. Odwołanie się do zarysowanej tutaj procedury może pomóc w odpowiednio wczesnym wykryciu i rozpoznaniu braków w danych, zapobiegając wystąpieniu obserwacji nieprawidłowych i ich konsekwencjom.
Zasadniczym celem tego pakietu roboczego jest zaprojektowanie i opracowanie funkcjonującego, zintegrowanego i kompleksowego komputerowego systemu wspomagania podejmowania decyzji (TRANSCATS) w zarządzaniu transgranicznymi zasobami wodnymi, z uwzględnieniem wymagań rozwoju zrównoważonego w aspekcie środowiskowym, społecznym i gospodarczym.
Opracowywany DSS TRANSCATS będzie obejmował cztery zasadnicze komponenty o charakterze zarówno funkcjonalnym, jak i merytorycznym: (i) możliwość aktywnego operowania informacją przestrzenną przy pomocy aplikacji typu GIS (systemu informacji przestrzennej albo geograficznej); (ii) możliwość analizowania wpływu poszczególnych zdarzeń i propozycji inwestycyjnych, planistycznych lub strategicznych na stan systemu wodnego przy pomocy pewnego modelu zlewni, albo ewentualnie kilku odpowiednio dobranych i skalibrowanych modeli zlewni; (iii) możliwość dokonywania wyboru pomiędzy pewnymi wariantami decyzji lub strategii na podstawie metodyki wspierającej optymalizację wyboru, zwłaszcza w obliczu (iii-a) różnych i potencjalnie niespójnych lub konfliktowych interesów i celów (kryteriów wyboru), oraz (iii-b) niepewności związanej zarówno z przebiegiem odpowiednich procesów, jak i ich oceną; (iv) możliwość funkcjonowania w rozproszonej sytuacji instytucjonalnej i przestrzennej, wraz z zapewnieniem udziału ludności miejscowej oraz działających na danym terenie podmiotów gospodarczych i społecznych w całym procesie decyzyjnym (zarządzanie uczestniczące – participative management), co ma być zrealizowane w dużej mierze dzięki realizacji systemu w środowisku internetowym.
Zakłada się, zwłaszcza w odniesieniu do komponentów (i) oraz (ii), że zostaną wykorzystane istniejące już aplikacje i wyniki odpowiednich projektów, wspomaganych finansowo przez Unię Europejską, podczas gdy zasadnicze prace nowatorskie zostaną wykonane w obrębie komponentów (iii) i (iv), jakkolwiek i w tych dziedzinach przewiduje się możliwie pełne wykorzystanie metodyk już działających i sprawdzonych. To właśnie w obrębie tych komponentów weryfikacja i testowanie prowadzone dla regionów pilotowych będą miały szczególne znaczenie, jako, że poprzednie dwa komponenty będą w dużej mierze skalibrowane już na etapie wstępnym wdrożeń pilotowych.
WP 6 – CHARAKTERYSTYKA REGIONÓW PILOTOWYCH
Dla wybranych – opisanych osobno – regionów pilotowych, obejmujących całe spektrum możliwych sytuacji hydrologicznych oraz kontekstów społeczno-ekonomicznych, zostaną przeprowadzone dogłębne analizy kluczowych zagadnień ekologicznych, społecznych, technicznych, gospodarczych i prawnych, związanych z zarządzaniem zasobami wodnymi w obszarze wspólnej zlewni w regionie transgranicznym.
WP 7 – KALIBRACJA REGIONALNA WSKAŹNIKÓW
Zostaną opracowane i przetestowane procedury regionalnej kalibracji wskaźników, związane z analizą i prezentacją informacji przestrzennej w odniesieniu do stanu i jakości krajobrazów, typów krajobrazu i jednostek krajobrazu. Obejmuje to relacje topologiczne oparte na pojęciach sąsiedztwa, przystawania, kierunków przepływu, itp. Dane mapowe i obrazowe, jako wyniki pakietu WP 6, zostaną przetworzone w informację drugorzędową. Kalibrowane wskaźniki będą integrowały obrazy satelitarne i inne rodzaje danych, takie jak fizyczne i chemiczne właściwości gleb lub też związane z wodami podziemnymi.
Ponadto, zostaną przetestowane i rozwinięte metody integracji wymiaru przestrzennego zmiennych opisujących różnorodność biologiczną na poziomie gatunków (wskaźniki różnorodności biologicznej) oraz właściwości społeczno-gospodarcze. Wszystkie zmienne stanu, ograniczenia i zmienne decyzyjne muszą być odpowiednio zregionalizowane i zmodelowane w bazie danych typu GIS. Zmienne stanu są reprezentowane poprzez zjawiska mierzalne (np. kształt przestrzenny zasobów naturalnych, użytkowanie gruntów, infrastruktura, jakość środowiska naturalnego, oraz rozwój społeczno-gospodarczy).
WP 8 – WERYFIKACJA I TESTOWANIE
Celem tego pakietu roboczego jest weryfikacja i przetestowanie systemu TRANSCATS w regionach pilotowych. Prace w pakiecie rozpoczną się od określenia testów walidacyjnych, które zostaną przeprowadzone z uwzględnieniem oczekiwanych wyników tych testów, a także skomplikowania opracowywanego systemu. W procesie testowania wezmą udział użytkownicy systemu, którzy w ten sposób uzyskają sposobność pracy z systemem i sprawdzenia jego faktycznego funkcjonowania i zakresu możliwości.
Zasadniczą treścią tego pakietu roboczego jest nadzór nad planowanymi działaniami w obrębie projektu, koordynacja terminowego spływu wszystkich cząstkowych wyników, które powinni otrzymać partnerzy odpowiedzialni za ich analizę lub włączenie do dalszych prac, a także koordynacja działań w ramach konsorcjum Projektu, tak, by zapewnić jego płynną realizację (w tym planowanie regularnych spotkań konsorcjum i ich organizowanie, a także przygotowanie raportu końcowego). W ramach tego pakietu przewiduje się także sporządzenie i wykonanie szczegółowego planu rozpowszechniania, obejmującego produkty Projektu i wiedzę zdobytą w czasie jego realizacji.