Zadania Projektu realizowane są w ramach poniższych dziewięciu „pakietów roboczych” (w nawiasach podano akronimy partnerów odpowiedzialnych za poszczególne "pakiety robocze" [WP], Þ  Partnerzy):
 

WP1 - INFORMACJA I WSPÓŁPRACA

GEO

WP2 - USTANOWIENIE PLATFORMY EUROPEJSKIEJ

FEEM

WP3 - SPECYFIKACJA WYMAGAŃ

VSB TUO

WP4 - POZYSKIWANIE DANYCH

RUB

WP5 - PROJEKT ARCHITEKTURY SYSTEMU, SFORMUŁOWANIE MODELU DSS

SRI PAS - IBS PAN

WP6 - CHARAKTERYSTYKA REGIONÓW PILOTOWYCH

 UNIOVI

WP7 - KALIBRACJA REGIONALNA WSKAŹNIKÓW

ICG

WP8 - WERYFIKACJA I TESTOWANIE

ISQ

WP9 - KOORDYNACJA PROJEKTU

ISQ

WP 1 – INFORMACJA I WSPÓŁPRACA

Pomyślany jako horyzontalny, wiążący inne „pakiety robocze”, WP1 trwać będzie przez cały czas Projektu, z silnymi powiązaniami i zależnościami względem WP3 i WP5. Celami tego pakietu są:

 Dalszymi celami tego pakietu roboczego są:

WP 2 – USTANOWIENIE PLATFORMY EUROPEJSKIEJ

Głównym celem tego pakietu roboczego jest wspieranie efektów synergicznych z współpracy projektu TRANSCAT z innymi poprzednimi i bieżącymi projektami międzynarodowymi. Dotyczy to zwłaszcza projektów z tej samej dziedziny (energia, środowisko i rozwój zrównoważony), realizowanych w ramach 5 PR, szczególnie, jeśli dotyczą one zarządzania zasobami wodnymi. Innym celem jest stworzenie pomostu pracami w Projekcie, a bieżącymi działaniami UE oraz instytucji krajowych w obrębie tej samej dziedziny, a zwłaszcza w odniesieniu do wdrażania ramowej dyrektywy wodnej. Szczególny nacisk zostanie położony na ustanowienie platformy wspierającej współpracę ogólnoeuropejską oraz na stworzenie sieci współpracy, co ma pozwolić na lepszy wgląd w zagadnienia związane z użytkowaniem zasobów wodnych. Naturalnie, głównym obiektem zainteresowania będą kwestie zasobów transgranicznych. Podjęte zostaną także wysiłki mające na celu zorientowanie prac Projektu w kierunku zgodnym z zamierzeniami 6 PR.
 

WP 3 – SPECYFIKACJA WYMAGAŃ

 

1)       Definicja zbioru odpowiednich wskaźników, w tym obejmujących określenie wymaganych parametrów jakościowych danych, takich jak stopień aktualności (częstotliwość wyznaczania), dokładność i kompletność.

2)       Porównanie i ocena wybranych istniejących DSS z punktu widzenia zastosowania ich w regionach granicznych do zarządzania zasobami wodnymi (projekty EUWARENESS, SLIM, MERIT).

3)       Sformułowanie sugestii co do istotnych aspektów systemu docelowego (w tym – główne funkcje, wiarygodność, typy użytkowników, skalowanie aplikacji, odpowiednie metody zbierania i przetwarzania danych, dziedziny zastosowań, sposoby aktualizacji danych, schemat rozpowszechniania lub dostępu).

 

WP 4 – POZYSKIWANIE DANYCH

Podstawą studiów regionalnych w poszczególnych krajach będzie baza danych wszystkich podmiotów, które mogą dostarczyć jakichś danych na temat zasobów wodnych i czynników wpływających na system przyrodniczy. Ponieważ baza danych jest najważniejszym elementem systemu komputerowego – DSS – pozyskiwanie danych musi być traktowane z najwyższym priorytetem. Na początek przewiduje się zebranie kilkuset pozycji danych, reprezentujących:

1)       cechy geologiczne,

2)       warunki hydrogeologiczne,

3)       morfologię, oraz

4)       wybrane metody badań, prowadzące do uzyskania danych.

 

Podczas gdy pierwsze trzy aspekty są stosunkowo łatwe do rozpoznania, metodyka badań może ukrywać wiele aspektów wpływających na jakość danych. Z jednej strony mamy do czynienia z wpływem różnych założonych metodyk pobierania danych, a z drugiej – jakość i dostępność danych są kontrolowane przez ich źródła (osoby prywatne, władze, firmy komercyjne). Podczas gdy w pierwszym przypadku jest to w znacznej mierze sprawa procedury analitycznej, również poddająca się analizie, w drugim znaczną rolę odgrywają kwestie finansowe. Jednakże w sumie koszty są najważniejszym czynnikiem w większości projektów o podobnym charakterze. W związku z tym konieczne jest również rozważenie relacji „informacja-koszty”. Tak więc dla efektywnego wykorzystania komputerowego DSSu dwa zagadnienia mają duże znaczenie:

 

  1. zbieranie informacji (logistyka, administracja, nauka) w celu optymalizacji przepływu danych między ekspertami, władzami i użytkownikami, oraz

  2.  klasyfikacja różnych strategii i metodyk w celu uzyskania rankingu jakości danych.

W ścisłym związku z jakością danych pozostaje sprawa identyfikacji głównych wskaźników fizyko-chemicznych i najlepszych strategii ich analizy (laboratoryjnej oraz in situ). Powiązanie obu tych dziedzin powinno dać w wyniku wewnętrznie spójny system komputerowy, oparty na danych o wysokiej jakości. Odwołanie się do zarysowanej tutaj procedury może pomóc w odpowiednio wczesnym wykryciu i rozpoznaniu braków w danych, zapobiegając wystąpieniu obserwacji nieprawidłowych i ich konsekwencjom.

 

WP 5 – PROJEKT ARCHITEKTURY SYSTEMU, SFORMUŁOWANIE MODELU DSS

Zasadniczym celem tego pakietu roboczego jest zaprojektowanie i opracowanie funkcjonującego, zintegrowanego i kompleksowego komputerowego systemu wspomagania podejmowania decyzji (TRANSCATS) w zarządzaniu transgranicznymi zasobami wodnymi, z uwzględnieniem wymagań rozwoju zrównoważonego w aspekcie środowiskowym, społecznym i gospodarczym.

Opracowywany DSS TRANSCATS będzie obejmował cztery zasadnicze komponenty o charakterze zarówno funkcjonalnym, jak i merytorycznym: (i) możliwość aktywnego operowania informacją przestrzenną przy pomocy aplikacji typu GIS (systemu informacji przestrzennej albo geograficznej); (ii) możliwość analizowania wpływu poszczególnych zdarzeń i propozycji inwestycyjnych, planistycznych lub strategicznych na stan systemu wodnego przy pomocy pewnego modelu zlewni, albo ewentualnie kilku odpowiednio dobranych i skalibrowanych modeli zlewni; (iii) możliwość dokonywania wyboru pomiędzy pewnymi wariantami decyzji lub strategii na podstawie metodyki wspierającej optymalizację wyboru, zwłaszcza w obliczu (iii-a) różnych i potencjalnie niespójnych lub konfliktowych interesów i celów (kryteriów wyboru), oraz (iii-b) niepewności związanej zarówno z przebiegiem odpowiednich procesów, jak i ich oceną; (iv) możliwość funkcjonowania w rozproszonej sytuacji instytucjonalnej i przestrzennej, wraz z zapewnieniem udziału ludności miejscowej oraz działających na danym terenie podmiotów gospodarczych i społecznych w całym procesie decyzyjnym (zarządzanie uczestniczące – participative management), co ma być zrealizowane w dużej mierze dzięki realizacji systemu w środowisku internetowym.

Zakłada się, zwłaszcza w odniesieniu do komponentów (i) oraz (ii), że zostaną wykorzystane istniejące już aplikacje i wyniki odpowiednich projektów, wspomaganych finansowo przez Unię Europejską, podczas gdy zasadnicze prace nowatorskie zostaną wykonane w obrębie komponentów (iii) i (iv), jakkolwiek i w tych dziedzinach przewiduje się możliwie pełne wykorzystanie metodyk już działających i sprawdzonych. To właśnie w obrębie tych komponentów weryfikacja i testowanie prowadzone dla regionów pilotowych będą miały szczególne znaczenie, jako, że poprzednie dwa komponenty będą w dużej mierze skalibrowane już na etapie wstępnym wdrożeń pilotowych.

WP 6 – CHARAKTERYSTYKA REGIONÓW PILOTOWYCH

Dla wybranych – opisanych osobno – regionów pilotowych, obejmujących całe spektrum możliwych sytuacji hydrologicznych oraz kontekstów społeczno-ekonomicznych, zostaną przeprowadzone dogłębne analizy kluczowych zagadnień ekologicznych, społecznych, technicznych, gospodarczych i prawnych, związanych z zarządzaniem zasobami wodnymi w obszarze wspólnej zlewni w regionie transgranicznym.

WP 7 – KALIBRACJA REGIONALNA WSKAŹNIKÓW

 Zostaną opracowane i przetestowane procedury regionalnej kalibracji wskaźników, związane z analizą i prezentacją informacji przestrzennej w odniesieniu do stanu i jakości krajobrazów, typów krajobrazu i jednostek krajobrazu. Obejmuje to relacje topologiczne oparte na pojęciach sąsiedztwa, przystawania, kierunków przepływu, itp. Dane mapowe i obrazowe, jako wyniki pakietu WP 6, zostaną przetworzone w informację drugorzędową. Kalibrowane wskaźniki będą integrowały obrazy satelitarne i inne rodzaje danych, takie jak fizyczne i chemiczne właściwości gleb lub też związane z wodami podziemnymi.

 Ponadto, zostaną przetestowane i rozwinięte metody integracji wymiaru przestrzennego zmiennych opisujących różnorodność biologiczną na poziomie gatunków (wskaźniki różnorodności biologicznej) oraz właściwości społeczno-gospodarcze. Wszystkie zmienne stanu, ograniczenia i zmienne decyzyjne muszą być odpowiednio zregionalizowane i zmodelowane w bazie danych typu GIS. Zmienne stanu są reprezentowane poprzez zjawiska mierzalne (np. kształt przestrzenny zasobów naturalnych, użytkowanie gruntów, infrastruktura, jakość środowiska naturalnego, oraz rozwój społeczno-gospodarczy).

WP 8 – WERYFIKACJA I TESTOWANIE

Celem tego pakietu roboczego jest weryfikacja i przetestowanie systemu TRANSCATS w regionach pilotowych. Prace w pakiecie rozpoczną się od określenia testów walidacyjnych, które zostaną przeprowadzone z uwzględnieniem oczekiwanych wyników tych testów, a także skomplikowania opracowywanego systemu. W procesie testowania wezmą udział użytkownicy systemu, którzy w ten sposób uzyskają sposobność pracy z systemem i sprawdzenia jego faktycznego funkcjonowania i zakresu możliwości.

WP 9 – KOORDYNACJA PROJEKTU

Zasadniczą treścią tego pakietu roboczego jest nadzór nad planowanymi działaniami w obrębie projektu, koordynacja terminowego spływu wszystkich cząstkowych wyników, które powinni otrzymać partnerzy odpowiedzialni za ich analizę lub włączenie do dalszych prac, a także koordynacja działań w ramach konsorcjum Projektu, tak, by zapewnić jego płynną realizację (w tym planowanie regularnych spotkań konsorcjum i ich organizowanie, a także przygotowanie raportu końcowego). W ramach tego pakietu przewiduje się także sporządzenie i wykonanie szczegółowego planu rozpowszechniania, obejmującego produkty Projektu i wiedzę zdobytą w czasie jego realizacji.